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 GALERIE ART PREMIER AFRICAIN GALERIE ART PRIMITIF AFRICAIN AFRICAN ART GALLERY

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African Paris Gallery L'Oeil et la Main. Art premier primitif africain
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Sénoufo


Les Sénoufo

dispersés entre la côte d'Ivoire le Mali et le Burkina Faso, un millions cinq cent mille Sénoufo, vivent des fruits de l'agriculture et occasionnellement de la chasse. ils habitent des villages gouvernés par des conseils d'anciens, qui élisent un chef. la cohésion de la tribu est renforcée, par la société Poro qui initie, et éduque les hommes Sénoufo à partir de lâge de 7 ans. la théologie sénoufo repose sur la présence d'un dieu puissant,Koulotiolo; et d'une déesse mère Katielo, qui par l'intermédiaire des rites de la société Poro règnent sur le monde.
L'art des Sénoufo est l'un des premiers a avoir été admiré par les occidentaux, leur production artistique est abondante, et leurs statues et leurs masques sont caractérisés par un mélange de détails réalistes , alliés à des formes géométriques pures. jouant sur les vides et les pleins.

Masques :

les Sénoufo, utilisent différents types de masques, selon l'occasion. le masque appelé Kpéliyée utilisé par les membres de la société Poro a un visage en forme de coeur entouré d'ailettes. le masque heaume représentatnt une tête de buffle janiforme est utilisé pendant les funérailles et en temps de crise. sa principale fonction est de détruire les esprits malfaisants, son pouvoir provient d'une petite coupe placée au sommet de son crâne contenant des substances magiques. parfois durant les danses des étincelles sortent de sa bouche ce qui lui a valu le nom de "cracheur de feu". un autre type de masque heaume, une tête de buffle, placée sous une paire de cornes d'antilopes, est utilisé principalement pendant les cérémonies d'initiation poro.
les artistes Sénoufo ont créer trois types de cimier, le premier porté pendnat les célébrations fêtant le fermier le plus productif, est un casque supportant une statue de femme, le second type soutient une paire de cornes, , enfin le troisième porté durant les cérémonies d'initiation Poro présente un panneau vertical ajouré.

Statue :

le style des statues Sénoufo varie énormément, néanmoins elles peuvent être identifiées grâce à leur visage en forme de coeur leur nez en flèche et leur coiffure, en forme de croissant. Leur taille varie entre 25 et 120cm. les statues Sénoufo appelées Plombibele "ceux qui donnent la naissance" sont parmi les créations artistiques les plus connues, elles sont utilisées durant les cérémonies accompagnant les funérailles des membres de la société Poro.
dans la région centrale du Pays Sénoufo, elles sont laissées debout au milieu du cercle de cérémonie, tandis que dans la partie méridionale du pays, elles sont portées et frappées sur le sol de manière à donner un rythme aux danseurs lors des cérémonies : elles ont été surnommées en occident "frappeurs de rythme"
Les sociétés secrètes ont aussi utilisé des statues connues sous le nopm de Kafigéléjo qui personifient les esprits possédant des pouvoirs judiciaires, et punitifs. elles sont recouvertes d'une pièce de tissu, et d'une épaisse patine croûteuse. de Grandes statues représentant des oiseaux sont posées sur le sol ou portés par les chefs des nouveaux initiés masculins lors des cérémonies de la société Poro.

Objets quotidiens :

Les artistes Sénoufo ont décoré un grand nombre d'objets quotidiens avec des formes figuratives: des poulies ornées d'une tête d'oiseau ou de buffle, des boîtes à onguents, des portes et des meubles. les fermiers les plus productifs sont récompensés par des cannes ornées de représentation humaines ou par des statues d'oiseaux, les forgerons Sénoufo ont produit des bijoux raffinés en cuivre tels que des bagues de main et de peid décorées de tête de bovins ou de caméléons, symbolisant leur genèse et des amulettes apotropaïques.
 
D'après l'art tribal d'Afrique Noire ; Jean-baptiste Bacquart


The Sejen bird figures of the Senufo People, Ivory Coast
The art of the Senufo people is quite popular nowadays, and their sculpture and masks are found in many European and American collections.  There are about 3 million Senufo living in the north of the Ivory Coast and the southern area of Mali. As in every country that was in touch with Islam and Christianity, many aspects of the traditional "native" culture were destroyed, especially in the 1950's where a new syncretic movment, "Massa or Alkora", was in the area.  There has been much French ethnologic field researchin that region.  Those pioneers had their own methods of acquiring pieces (that's another story).


The topic I want to introduce here is the "Sejen ceremony".   Sejen, "the bird", is a wooden sculpture that is mounted on a high post.  The wings are effused, and on the bird's back there are often another two smaller birds on minor sticks, and a cloth that is waving in the wind.  During September and October the young men of the city must build a yam field with hoes.  That's hard work, so it is organised as a competition.  There are many aspects in this hoe-competition, and in this article I only want to analyse the function and the art of selection of a few Sejen birds, and to show in this short report how their function has changed.

Function
"Sejen" is, for the Senufo people, translated as "the one that is following, that protects the younger generation".  During the hoe ceremony, the staff is rarely seen by the worker.  But at end of the work the older ones, who had watched the competition for the whole day and had prepared the ground for the event, take the Sejen staff and a few hoes and start to scream for joy and happiness in front of the musicians and to dance.  The best of the young men will be praised by them.  They are told facetiously (but with some truth) by the girls that were standing on the border of the field, that they have now a good chance.  The young women come to the field during the day, with big pots.  The pots are filled with rice, yam and meat, but eating is allowed only after the work is done.  

Staffs like the Sejen also appear outside of the yam fields today.  The Sejen is adopted by women associations (they are called “Come and save me”) in many villages of Kafibele, Kassembele and Gbatobele.  They originated a few years ago, to help the men during the cotton harvest, which needed to be finished in a few days.  The loss of the tradition that was based on an economy where relatives helped during the harvest time, led to the present situation where those women's associations now help during the harvest.  Only the association has the possibilty to provide helpers for the harvest.  Picking the cotton under the stress of time is seen by many as a situation parallel to the yam harvest, and now the role of the sejen has a special importance here.

During a funeral the woman greet the mourners with the staff of the birds of the hoe-competion.  It is a sign of dignity and respect.   The bird probably supports the ghost of the dead, protecting him against bad ghosts on his way to the ancestors.

(The preceding section is an approximate translation of  pp. 25-29 in Förster T., Die Kunst der Senufo, Museum Rietberg 1988)

Art
The are many types of Sejen birds known; single, double and triple bird.  I believe the numbers shows the importance of the harvest.   There is always a high sensibility taken on the details, the form always shows the spreading of the wings.  The reasons why some of the birds have additional birds on them, is only speculative.  I suspect that the notion that more is better was adopted here.  For example, more children on maternity figures lead to more fertitilty.  There are colored ones (dot motif) and colorless ones.  Oil color was always expensive, so I think those that are colored got special attention.   It could also be that the uncolored ones were originally colored with natural (earth based) color, but this needs further research.

From the research I have done, I came to the conclusion that a Sejen bird was not only used one time in a hoe-competition. The Sejen birds I saw always had more than one coulor dot motivf, so they had to have been used more often.  I think this is important; the Sejen bird had a power that was not only temporary (only for the competition), it also was kept and used in many ways (funeral).  

I think there are 3 main styles, an earlier one that is more reduced to the function of the bird (less detailed).   I would date it between 1880 and 1910, and a younger one, between 1920 and 1940, that is more detailed, and finally a style that is overdecorated and nearly abstract, from 1940 to the present.

Here are some examples.

 

Sejen 1:  L: 57 cm, Provenance: R. and D. David, Kilchberg,
Copyright: Museum Rietberg Zürich, Die Kunst der Senufo Förster 1988.


Sejen 2: 45 cm, Provenance: G. and M. Minkoff, Geneva,
Copyright: Museum Rietberg Zürich, Die Kunst der Senufo Förster 1988.


Sejen 3: L: 30 cm, Provenance: U.Horstmann, Zug,
Copyright: Museum Rietberg Zürich, Die Kunst der Senufo Förster 1988


Sejen 4: L: 65 cm, B: 35 cm, Musee des Arts Africains et Oceaniens, Paris (NAN 64-14-4), Copyright 1990 Staatliche Museen Preußischer Kulturbesitz, Berlin, die Kunst der Senufo Elfenbeinküste, T.Förster 1990


Sejen 5: Height: 19”.  Provenance: Ex. Dorothy Brill Robbins coll.,
Copyright : Howard S.Rose Gallery


Sejen 6: H: 48,5 cm Provenance: Private German Collection,
Copyright: Archiv Zemanek-Münster,Würzburg


Sejen 7: L: 17,5 cm and15 cm, Provenance: Coll. Dr. C. von
Castelberg, Zürich Copyright: Archiv Zemanek-Münster,Würzburg

 

© David Zemanek
With the permission of Tribal Art Forum



Literature:

  • Förster T., Die Kunst der Senufo, Museum Rietberg 1988
  • Förster T., Die Kunst der Senufo Elfenbeinküste, VKM Berlin, 1990
  • Schädler K.-F., Lexikon afrikanische Kunst und Kultur, Munich 1994


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